26 janeiro 2006
O sexo alternativo do som
No contexto presente do mercado da música, como em praticamente todos os outros, negligenciar públicos perfeitamente identificados e de quantidade assinalável, mesmo que não maioritários, pode ser o princípio de uma estratégia suicida para qualquer empresa. Já se sabia, não é novidade, não surpreende.
Existem, no entanto, questões e iniciativas que não podem ser levianamente associadas a uma lógica de mercado, passando a sua assunção pública pela mais perversa e primitiva ausência de respeito pelas coisas mais simples do ser humano. Há uns anos, quando a Benetton lançou uma campanha em que, entre outras, dava exposição à imagem de um doente terminal apanhado pelo HIV, houve polémica da grossa. A Benetton não tinha, porém, como público-alvo aquele homem em particular, acamado e infelizmente às portas da morte.
O anúncio recente de que a Sony BMG se lançou na aventura da criação da etiqueta/editora Music With a Twist é, no entanto, um caso em tudo diferente deste. A Music With a Twist, dizem claramente os responsáveis, é uma empresa dedicada à edição de música dirigida ao meio GLBT, abreviatura em português de Gay, Lésbico, Bisexual e Transexual. Ou seja, para a Sony BMG, como para a outra empresa que a acompanha nesta venerável cruzada, a vida sexual do ser humano é objecto de negócio artístico descarado.
Que eu tenha dado por isso em 33 anos de existência, as opções sexuais de cada um não constituem um nicho de mercado. Melhor dizendo, quando constituem roçam a boçalidade ao apregoar-se o seu potencial comercial. São conhecidos os bares, são conhecidas as discotecas, os conceitos gay-friendly e por aí fora. A música, que é a arte por que há muitos anos me apaixonei e me acompanha diariamente, nunca teve nada que ver com isto. Sempre foi feita por gente com todo o tipo de inclinação e consumida por gente com todo o tipo de inclicação.
A crise aguda em que a indústria discográfica se encontra mergulhada de há uns anos para cá parece ser a principal justificação para iniciativas deste tipo. Imagine-se que George Bush mandava uns milhares de norte-americanos mascarados colocar no Iraque armas de destruição em massa para justificar a guerra que criou. É o que falta, agora, a Sony BMG fazer, percorrendo todas as concentrações e manifestações de tendências sexuais alternativas com promotores e promotoras vestidos de forma estereotipada distribuindo flyers em que se inscreve um catálogo de edições dadas ao tal universo GLBT. "Agora temos música para si", podia ser o slogan dessas acções.
É por estas e por umas quantas outras que ainda resistem em mim pedaços inamovíveis de anti-capitalismo. Fazer gala de um negócio que não é mais do que uma descriminação assumida não faz parte dos fenómenos que aceito como normais.
De qualquer modo, e porque a isso me imponho, aqui fica o comunicado oficial publicado no site norte-americano da Sony Music, não vão depois dizer que daqui só vem parcialidade e agressão gratuita. Aqui fica no inglês original, para que nenhuma palavra perca o sentido com que foi difundida:
"MUSIC WITH A TWIST THE FIRST MAJOR LABEL FOR LGBT ARTISTS IS BEING LAUNCHED BY SONY MUSIC LABEL GROUP AND WILDERNESS MEDIA & ENTERTAINMENT
NEW YORK, NY, January 10, 2006 – Sony Music Label Group U.S. and LOGO Founder Matt Farber’s Wilderness Media & Entertainment announced today that they have joined forces to create MUSIC WITH A TWIST, the first major music label dedicated to identifying and developing lesbian, gay, bi-sexual and trans gendered (LGBT) artists. MUSIC WITH A TWIST will collaborate with the Group’s U.S. labels and divisions, including Columbia Records Group, Epic Records, Sony Nashville and Sony Urban Music.
The TWIST roster will feature LGBT artists who have mass appeal and hit potential across all musical genres. Also planned for the TWIST imprint is a series of branded compilations geared toward the LGBT audience, as well as music fans everywhere. These compilations will feature hit songs by established artists that have been embraced by LGBT audiences, as well as tracks from emerging gay artists. The first of these compilations will be released in June 2006 during National Gay Pride Month. As part of its focus on identifying and developing new artists, TWIST is in the process of assembling a nation-wide network of local/regional A&R talent scouts to bring gay talent with a local buzz or a gay fan base to the attention of TWIST.
“I've known Matt for many years, and it’s been a true pleasure to watch him grow into an incredibly creative and effective business executive. I look forward to working with him and the entire TWIST team as we identify and develop the best new artists from across the country, and find the broadest audience possible for their music,” commented Sony Music Label Group Chief Executive Don Ienner. “We are extremely proud to be working on the launch of this important new label. TWIST will provide a nurturing and creative environment for a key group of artists -- it’s the right label at the right time, and the perfect vehicle to reach out to the lesbian, gay, bi-sexual and trans-gendered communities.”
Wilderness Media & Entertainment President Matt Farber adds, “TWIST will be the label where artists can take pride in their orientation as well as their artistry. The increasing visibility of Gay America makes this the perfect time for this venture, which will provide valuable resources to LGBT artists and market their music to the mainstream as well.”
Sony Music Label Group has signed on as a charter sponsor of Wilderness Media’s syndicated LGBT radio show, which shares the name TWIST. The TWIST radio show launches on January 14 & 15, 2006 on major FM stations across the nation including: Disney/ABC’s 95.5 WPLJ (New York), Clear Channel’s STAR 98.7 FM (Los Angeles), Infinity’s ALICE 97.3 FM (San Francisco), Susquehanna’s Q100.5 (Atlanta) and on the internet everywhere on AOL Radio.
TWIST label artists will benefit from access to and exposure through the network of brands in the Wilderness Media & Entertainment portfolio including Instinct Publishing and America Online. Additionally, TWIST artists will be served by the Sony Music Label Group’s marketing, promotion and distribution channels.
About SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT
SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT is a global recorded music joint venture with a roster of current artists that includes a broad array of both local artists and international superstars, as well as a vast catalog that comprises some of the most important recordings in history. SONY BMG is 50% owned by Bertelsmann A.G. and 50% owned by Sony Corporation of America.
About Wilderness Media & Entertainment:
Wilderness Media & Entertainment (WME) has created a portfolio of independent gay and lesbian businesses, brands and media working together and supporting each other in the marketplace and the community. Through the Wilderness portfolio, allied companies representing the diversity of the LGBT community benefit from enhanced visibility among this audience. The portfolio includes new brands created and operated by Wilderness, such as the TWIST radio show and Wilderness Talent Management, along with best of breed companies developing brands in the LGBT arena such as MTV Networks, America Online and Instinct Publishing. The mission of WME is not only a business one, but also a social one – to enhance the visibility of the LGBT audience by authentically representing the diversity of the community through media and entertainment initiatives. Research indicates that 15 million adults in the US currently self-identify as LGBT, an intensely brand loyal demographic with an estimated $610 billion in annual buying power. WME reaches the LGBT audience through top-tier entertainment, media and business prospects, providing quality outreach and initiatives for its portfolio entities, as well as exceptional offerings to this diverse, growing audience."
Mas isto pode ser do meu ouvido, que é 1 pouco mouco.
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